کشور چین

  

 

کشور چین در منطقه شرق آسیا قرار گرفته‌است و مساحت آن بیش از ۹٬۵۹۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع است که به این ترتیب بعد از روسیه، دومین کشور پهناور آسیا به حساب می‌آید. چین دارای مرز زمینی با ۱۴ کشور است. این کشور همچنین از سمت شرق و جنوب با دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد ، و دریای شرقی چین و دیگر آبهای آزاد احاطه شده‌است.
آب و هوای این کشور بسیار متنوع می‌باشد از مناطق گرمسیر و بارانی در جنوب تا بسیار سردسیر شمال را شامل می‌شود . طوفان‌های موسمی (در حدود ۵ مورد در سال) در امتداد سواحل جنوبی و شرقی، سیل‌های مخرب، سونامی ، زلزله ، رانش زمین و خشکسالی از بلایای طبیعی منطقه چین هستند.
 کشور چین بیش از یک میلیارد و دویست و هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد. بیشتر مردم چین از نژاد زرد هستند و به زبان ماندارین سخن می‌گویند. جز چینی‌ها تیره‌های دیگری نیز در این سرزمین پهناور همچون مغولها، تبتیهاو ترکها زندگی می‌کنند، شماری از تاجیک‌ها نیز در بخش سین کیانگ چین می‌زیند. ادیان رایج این کشور عبارتند از:کنفسیوس،بودایی،تائوئیسم،اسلام و آیین ترسایی.
جمهوری خلق چین یک کشور سوسیالیستی است. نظام سوسیالیسم نظام اصلی جمهوری خلق چین است.چین از سال ۱۹۹۶ عضو پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. سازمان همکاری‌ شانگهای از دل رقابت قدرت‌های بزرگ برسر منطقه ژئوپلیتیک آسیای میانه ظهور کرد. نظام مجلس ملی نمایندگان خلق نظام اصلی سیاسی چین بوده و شکل سازمانی قدرت سیاسی دیکتاتوری دموکراتیک چین و نظام دولتی چین به شمار می‌رود. مجلس ملی نمایندگان خلق چین متفاوت با پارلمان نظام تفکیک و توازن سه قوا است. مجلس ملی نمایندگان خلق چین براساس قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین مرجع قدرت کشور تعیین شده‌است. نظام همکاری چند حزبی و مشورت سیاسی به رهبری حزب کمونیست چین نظام سیاسی اصلی چین محسوب می‌شود. چین کشوری چند حزبی است. بغیر از حزب کمونیست ، ۸ حزب دموکراتیک در این کشور وجود دارد که قبل از ایجاد جمهوری خلق چین به وجود آمده و در زمینه سیاسی طرفدار رهبری حزب کمونیست است و این انتخاب تاریخی را آنان در جریان همکاری طولانی و مبارزات مشترک به اتفاق حزب کمونیست چین انجام داده‌اند.
کشور جمهوری خلق چین از ۲۲ استان تشکیل شده‌است. علاوه بر آن چین، مدعی مالکیت تایوان به عنوان یکی از استانهای خود است. فهرست استانهای چین
آن‌هوئی تایوان )ادعا شده توسط چین، اداره آن با کشور جمهوری چین است(جیانگ‌سو - نانجینگ
جیانگ‌کسی-  نانچانگ - جی‌لین - چینگ‌های-  ژجیانگ - سیچوآن - شاآنکسی - شیان - شاندونگ  شانکسی-فوجی‌آن - گانسو - گوانگ‌دونگ-  گوئیژو-  لیائونینگ  -هاینان - هنان - هه‌ایلونگ‌جیانگ  هوبی - هون‌آن-هه‌بی - شیجیاژوانگ-  یون‌نان -   کون مینگ
علاوه بر استانهای فوق، کشور چین دارای چندین منطقه خودمختار است: تبت ، شین‌جیانگ ، گوانگشی ، مغولستان داخلی و نینگشیا . همچنین هنگ کنگ و ماکائو دو منطقه اداری ویژه در چین هستند.
پول رایج
 واحد اصلی پول در چین یوآن CNY یا   Renminbi (RMB)  است که به وسیله بانک خلق چین ضرب می شود . هیچ پول خارجی اجازه رواج در چین ندارد و فروش غیر قانونی آن هم ممنوع است .مسافران می توانند برای تبدیل پول خود به دفاتر بانکی چین یا صرافی های مجاز مراجعه کنند و از هرگونه معامله غیر رسمی حتی اگر نرخ معامله بسیار مطلوب باشد خودداری کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد